F-104G Starfightere benyttet ved skvadronen

Type
C/N*

USAF/
CAF
Ser. No

Ankom
Norge
Flytid
ved
ankomst
Kjennetegn
til
01.09.72
Kjennetegn
fra
01.09.72
Flytid
Divere anmerkninger
RF-104G
683C-4025
61-2625
26.10.63
19:40
FN-K
625
1878:10
Totalhavari 18 sep 1974. Under skygjennomgang for innflyging til Bodø Flystasjon fra øst, hvarerte flyet 2,7 km øst for Setså i Saltdal. Flygeren, løytnant Trond Sæthrum, fikk skutt seg ut, men satt i setet da dette traff bakken og omkom
RF-104G
4026
61-2626
07.08.63
16:05
FN-B
626
3384,1
Returnert USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81
RF-104G
4027
61-2627
07.08.63
19:45
FN-C
-
1224:40
Totalhavari 21 juli 1971 i øvre Tollådal i Beiarn. Flygeren, løytnant Atle Melling, fikk skutt seg ut og kom fra det med minimale skrammer. FN-C var på øvelsestokt i en to-flys formasjon da ulykken inntraff.
RF-104G
4028
61-2628
07.08.63
14:20
FN-D
-
1107:50
Totalhavari 10. februar 1971 ved Steigen. Flyet var en del av en sveit på tre Starfightere som var på avskjæringsøvelser fra Bodø, da flyet traff fjellveggen på Skotstind. Flygeren, løytnant Terje Stærkebye, omkom.
RF-104G
4029
61-2629
07.08.63
16:55
FN-E
629
3386,9
Returnert USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81.
RF-104G
4030
61-2630
07.08.63
23:25
FN-F
630
3777,5
Returnert USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81.
RF-104G
4031
61-2631
07.08.63
10:00
FN-H
631
3372,0
Returnert USAF, England. Til Tyrkia 15.07.81.
RF-104G
4032
61-2632
07.08.63
17:05
FN-R
632
3275:00
Totalhavari 18 Desember 1980. Under bakkeledet radarinnflyging (GCA) til bane 26 på Bodø flystasjon, mistet flyet betydelig motorkraft. Flygeren, løytnant Roar Strand, forsto at han ikke ville nå fram og valgte derfor å skyte seg ut. Han landet med ubetydelige skader i Valnesfjorden. Flyet gikk i sjøen på dypt vann i Skjerstadfjorden, ca 24 km øst for Bodø flystasjon.
RF-104G
4033
61-2633
07.08.63
11:45
FN-U
633
3373,7
Returnert USAF, England 30.06.81. Til Tyrkia 08.07.81. Brukes som instruksjonsfly Gaziemir,Tyrkia.
RF-104G
4034
62-12232
07.08.63
12:45
FN-T
232
3465,9
Returnert USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81.
RF-104G
4035
62-12233
07.08.63
11:10
FN-P
233
3377,0
Returnert USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81.
RF-104G
4036
62-12234
07.08.63
10:45
FN-S
234
3245:57
Totalhavari 10 september 1980 i sjøen ved Helligvær, ca 17 nautiske mil nordvest av Bodø flystasjon. To fly hadde vært på tokt for å identifisere og ta bilder av ukjente fly vest av Lofoten. Under landing etter utført oppdrag styrtet det ene flyet i sjøen etter en serie unormale bevegelser. Flygeren, Løytnant Kåre Haugvaldstad, fikk skutt seg ut, men var for lavt til at skjermen åpnet seg. Han ble drept på stedet.
RF-104G
4039
62-12237
07.08.63
36:55
FN-A
-
1191:40
Totalhavari 10 februar 1971 ved Steigen. Flyet var en del av en sveit på tre Starfightere som var på avskjæringsøvelser fra Bodø, da flyet traff fjellveggen på Skotstind. Flygeren, løytnant Richard Herbert Nyen, omkom.
RF-104G
4040
62-12238
07.08.63
36:25
FN-N
238
2953:10
Større havari 17 januar 1978 på Ramstein flystasjon i Tyskland. Flyet landt med bare nesehjulet ute og skled langs hele rullebanen, traff bremsenettet og havnet ca 30 meter ute på et jorde utenfor banen. Flygeren, kaptein Sverre Hans Wilhelm Aarkvisla var uskadd. Flyet ble WFU etter havariet og avgitt til LTS, Kjevik for instruksjonsbruk. Kondemnert i 1984. Cockpitseksjonen befinner seg i dag i privat eie i Bergen.
RF-104G
4041
62-12239
26.10.63
22:40
FN-W
239
3385,6
Returnert USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. Avskrevet 26.06.86  Imraly,Tyrkia
RF-104G
4042
62-12240
26.10.63
13:20
FN-X
240
3584,1
Returnert USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81.
F-104G
6102
64-17757
23.06.65
-
FN-L
757
3178,9
Returnert USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. Avskrevet 01.08.85 Balikesir,Tyrkia
F-104G
6103
64-17758
23.06.65
-
FN-Y
758
2974,0
Returnert USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81.
F-104G
6130
64-17785
07.02.66
-
FN-G
785
3184,9
Returnert USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81.
TF-104G
5508
62-12263
06.09.63
15:35
FN-M
263
3179,8
Returnert USAF, England 09.07.81. Til Tyrkia 08.07.81 hvor flyet totalhavarerte 04.04.85
TF-104G
5509
62-12264
06.09.63
12:10
FN-Z
-
817:20
Totalhavari 17 november 1970 på Ålborg flystasjon i Danmark. Flyet styrtet i bakken bare sekunder etter avgang fra Ålborg. Flygeren, Stærkeby gjennomførte en vellykket utskytning, men passasjeren, sersjant Ansgar Johannessen omkom.
TF-104G
5779
63-8469
08.06.75
-
-
469

2631,3
2744,4

Overført fra 331 til 334 skvadron 08.07.81
WFU 334 skvadron 13.07.82. Senere avgitt til FMU, Gardermoen.
TF-104G
5938
66-13627
01.06.75
-
-
627

2111,6

Totalhavari 4. februar 1981 ved Bodø. Flyet hadde avsluttet et rutinemessig treningstokt og skulle foreta en radarkontrollert landing på bane 08 i Bodø. Plutselig droppet motorens turtall og de to ombord valgte å skyte seg ut. Løytnant Per Christian Torp (fremre sete) landet uskadd og løytnant Inge Støen fikk ubetydelige skader. Begge landet på stasjonsområdet. Det samme gjorde flyet som eksploderte da det traff bakken ved shelter 16. Årsaken var en plexiglassbit som ble sugd inn i motoren. Canopy var blitt utløst og knust mot venstre skrogside.