F-104G Starfightere benyttet
ved skvadronen
Type
|
C/N*
|
USAF/ |
Ankom
Norge |
Flytid
ved ankomst |
Kjennetegn
til 01.09.72 |
Kjennetegn
fra 01.09.72 |
Flytid
|
Divere
anmerkninger
|
RF-104G
|
683C-4025
|
61-2625
|
26.10.63
|
19:40
|
1878:10
|
Totalhavari
18 sep 1974. Under skygjennomgang for innflyging til Bodø Flystasjon
fra øst, hvarerte flyet 2,7 km øst for Setså i Saltdal.
Flygeren, løytnant Trond Sæthrum, fikk skutt seg ut, men
satt i setet da dette traff bakken og omkom
|
||
RF-104G
|
4026
|
61-2626
|
07.08.63
|
16:05
|
3384,1
|
Returnert
USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81 |
||
RF-104G
|
4027
|
61-2627
|
07.08.63
|
19:45
|
1224:40
|
Totalhavari
21 juli 1971 i øvre Tollådal i Beiarn. Flygeren, løytnant
Atle Melling, fikk skutt seg ut og kom fra det med minimale skrammer.
FN-C var på øvelsestokt i en to-flys formasjon da ulykken
inntraff.
|
||
RF-104G
|
4028
|
61-2628
|
07.08.63
|
14:20
|
1107:50
|
Totalhavari
10. februar 1971 ved Steigen. Flyet var en del av en sveit på tre
Starfightere som var på avskjæringsøvelser fra Bodø,
da flyet traff fjellveggen på Skotstind. Flygeren, løytnant
Terje Stærkebye, omkom.
|
||
RF-104G
|
4029
|
61-2629
|
07.08.63
|
16:55
|
3386,9
|
Returnert
USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81. |
||
RF-104G
|
4030
|
61-2630
|
07.08.63
|
23:25
|
3777,5
|
Returnert
USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. |
||
RF-104G
|
4031
|
61-2631
|
07.08.63
|
10:00
|
3372,0
|
Returnert
USAF, England. Til Tyrkia 15.07.81.
|
||
4032
|
61-2632
|
07.08.63
|
17:05
|
3275:00
|
Totalhavari
18 Desember 1980. Under bakkeledet radarinnflyging (GCA) til bane 26 på
Bodø flystasjon, mistet flyet betydelig motorkraft. Flygeren, løytnant
Roar Strand, forsto at han ikke ville nå fram og valgte derfor å
skyte seg ut. Han landet med ubetydelige skader i Valnesfjorden. Flyet
gikk i sjøen på dypt vann i Skjerstadfjorden, ca 24 km øst
for Bodø flystasjon.
|
|||
4033
|
61-2633
|
07.08.63
|
11:45
|
3373,7
|
Returnert
USAF, England 30.06.81. Til
Tyrkia 08.07.81. Brukes som instruksjonsfly Gaziemir,Tyrkia.
|
|||
4034
|
62-12232
|
07.08.63
|
12:45
|
3465,9
|
Returnert
USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. |
|||
4035
|
62-12233
|
07.08.63
|
11:10
|
3377,0
|
Returnert
USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. |
|||
4036
|
62-12234
|
07.08.63
|
10:45
|
3245:57
|
Totalhavari
10 september 1980 i sjøen ved Helligvær, ca 17 nautiske mil
nordvest av Bodø flystasjon. To fly hadde vært på tokt
for å identifisere og ta bilder av ukjente fly vest av Lofoten.
Under landing etter utført oppdrag styrtet det ene flyet i sjøen
etter en serie unormale bevegelser. Flygeren, Løytnant Kåre
Haugvaldstad, fikk skutt seg ut, men var for lavt til at skjermen åpnet
seg. Han ble drept på stedet.
|
|||
RF-104G
|
4039
|
62-12237
|
07.08.63
|
36:55
|
1191:40
|
Totalhavari
10 februar 1971 ved Steigen. Flyet var en del av en sveit på tre
Starfightere som var på avskjæringsøvelser fra Bodø,
da flyet traff fjellveggen på Skotstind. Flygeren, løytnant
Richard Herbert Nyen, omkom.
|
||
RF-104G
|
4040
|
62-12238
|
07.08.63
|
36:25
|
2953:10
|
Større
havari 17 januar 1978 på Ramstein flystasjon i Tyskland. Flyet landt
med bare nesehjulet ute og skled langs hele rullebanen, traff bremsenettet
og havnet ca 30 meter ute på et jorde utenfor banen. Flygeren, kaptein
Sverre Hans Wilhelm Aarkvisla var uskadd. Flyet ble WFU etter havariet
og avgitt til LTS, Kjevik for instruksjonsbruk. Kondemnert i 1984. Cockpitseksjonen
befinner seg i dag i privat eie i Bergen.
|
||
RF-104G
|
4041
|
62-12239
|
26.10.63
|
22:40
|
3385,6
|
Returnert
USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. Avskrevet 26.06.86 ÊImraly,Tyrkia |
||
RF-104G
|
4042
|
62-12240
|
26.10.63
|
13:20
|
3584,1
|
Returnert
USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81. |
||
F-104G
|
6102
|
64-17757
|
23.06.65
|
-
|
3178,9
|
Returnert
USAF, England 09.07.81.
Til Tyrkia 15.07.81. Avskrevet 01.08.85 Balikesir,Tyrkia |
||
F-104G
|
6103
|
64-17758
|
23.06.65
|
-
|
2974,0
|
Returnert
USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81. |
||
F-104G
|
6130
|
64-17785
|
07.02.66
|
-
|
3184,9
|
Returnert
USAF, England 30.06.81.
Til Tyrkia 08.07.81. |
||
TF-104G
|
5508
|
62-12263
|
06.09.63
|
15:35
|
3179,8
|
Returnert
USAF, England 09.07.81. Til Tyrkia 08.07.81 hvor flyet totalhavarerte
04.04.85
|
||
TF-104G
|
5509
|
62-12264
|
06.09.63
|
12:10
|
817:20
|
Totalhavari
17 november 1970 på Ålborg flystasjon i Danmark. Flyet styrtet
i bakken bare sekunder etter avgang fra Ålborg. Flygeren, Stærkeby
gjennomførte en vellykket utskytning, men passasjeren, sersjant
Ansgar Johannessen omkom.
|
||
TF-104G
|
5779
|
63-8469
|
08.06.75
|
-
|
2631,3 |
Overført
fra 331 til 334 skvadron 08.07.81
WFU 334 skvadron 13.07.82. Senere avgitt til FMU, Gardermoen. |
||
TF-104G
|
5938
|
66-13627
|
01.06.75
|
-
|
2111,6 |
Totalhavari
4. februar 1981 ved Bodø. Flyet hadde avsluttet et rutinemessig
treningstokt og skulle foreta en radarkontrollert landing på bane
08 i Bodø. Plutselig droppet motorens turtall og de to ombord valgte
å skyte seg ut. Løytnant Per Christian Torp (fremre sete)
landet uskadd og løytnant Inge Støen fikk ubetydelige skader.
Begge landet på stasjonsområdet. Det samme gjorde flyet som
eksploderte da det traff bakken ved shelter 16. Årsaken var en plexiglassbit
som ble sugd inn i motoren. Canopy var blitt utløst og knust mot
venstre skrogside.
|